sobota 5. prosince 2015

Kuskus s topinamburem, mangoldem a opečenou rybou

Tohle vaření bylo bleskovým útokem na kuchyň. Původní můj úmysl byl udělat rybu, k tomu rýži natural a něco kolem toho, aby nám chutnalo. Jenže jsem přijela domů z práce a uklízela skoro 2 hodiny kolem domu a doma. Nevzpomněla jsem si včas na namočení rýže a nechtělo se mi ji dlouho vařit. Tak jsem si připravila celozrnný kuskus, že to bude taky fajn. Ještě jsem stihla hned po návratu domů, dokud bylo světlo, obejít tu svoji zahrádku a natrhat zelené lupení. Je to fakt skvělé, že ještě v prosinci se můžeme napást. Nasbírala jsem rukolu, ptačinec, hrachové listy, které mám na záhonu jako zelené hnojení, takže bude trochu méně pohnojeno. Pak pár listů červené řepy, která se mi vysemenila mimo záhon a tak ji trhám na salát a taky polníček, který taky roste tak nějak živelně úplně mimo, takže se rovněž postaral o reprodukci sám. Ještě nějaký mangold.
V místě, kde mám topinambur, jsem chytla za suchý stonek a vytáhla pár malých hlízek, tak asi do dlaně. Jedna byla nahlodaná od našich přátel hryzců. Tak už je objevili taky, doufám, že aspoň něco přežije zimu, aby příští rok vyrostly.
A jak jsem byla po tom úklidu, nachystané základní suroviny v kuchyni, tak jsem si šla sednout s tím, že si budu chvilku číst. A co se vám stane, když si sednete po té, co už několik dní jedete nadoraz, chodíte spát po půlnoci a vstáváte po šesté? Ano, probudil mě až můj muž, když po sedmé dorazili se synem domů s tím, že mají hrozný hlad.
Pustila jsem logistický program na turbo režim a dala se do toho.

Potřebujete:
  •  kuskus – normální nebo celozrnný, množství záleží na vás. Já jsem dělala 2 hrnky suchého. Zalila jsem jej 4 hrnky vařící vody, přidala 1 PL olivového oleje a 1 ČL soli, přikryla a nechala stát. Za chvíli je kuskus připraven k použití. Je toho hodně, ale já ještě potřebuji na druhý den obědy. Myslím, že pro 4 lidi by vám 1 – 1, 5 hrnku v pohodě stačilo
  •  pár hlízek topinamburu, dohromady po nakrájení na kostičky stačí malá miska
  •  stejné množství nakrájeného mangoldu
  •  po ½ ČL římského kmínu a koriandru
  •  1 PL ghí nebo rostlinného oleje
  •  asi 100 balkánského sýru nebo lépe Fety
  •  citrónová šťáva
  •  olivový olej
  •  1 ČL dijonské hořčice
  •  porce ryby podle počtu strávníků Měla jsem tentokrát pstruha lososovitého z Lidlu (jak jinak :-)), mohl by být i losos nebo jiná ryba, kterou máte rádi
  •  koření na ryby (hotová směs)
  •  celozrnná anglická hořčice
  •  pár lístků tymiánu
  •  sůl, pepř
  •  zelený salát


Připravte kuskus podle návodu na obalu nebo výše uvedeného postupu, který mi dokonale funguje.
Omyjte topinambur kartáčkem a dejte do vody s citrónovou šťávou, neloupala jsem ho, ale jak se odře na povrchu, hnědne. Omyjte mangold a nakrájejte na kousky.
Do hrnce nebo hlubší pánve dejte ghí a opražte na něm krátce drcený kmín a koriandr. 

Pak přidejte topinambur nakrájený těsně před tím na kostičky a opékejte, přihoďte mangold. Míchejte na mírném ohni. Nemusela jsem ani podlévat, zelenina pustila šťávu, tak jsem ji trochu osolila, opepřila, přikryla a chvíli dusila. Pokud máte pocit, že je to třeba, trošku podlijte. Když je topinambur měkký, trvá to krátce tak 5 – 10 minut, vypněte plyn a vmíchejte kuskus.

Nechte odkryté stát.
Rybu posypte kořením a potřete hrubou hořčicí a posypte tymiánem.

Dejte na rozpálenou pánev nejdříve kůží dolů a smažte na středním plameni asi 10 minut. Neměla by se vám připalovat, kdyžtak uberte plyn. Pak rybu otočte a dělejte z druhé strany. Záleží zase na vás, jak ji máte rádi hodně upečenou.  My moc ne, raději méně než více. Hlídejte si to, ať si rybu nepřesušíte.
Mezitím si připravte zálivku do kuskusu. Asi 4 PL olivového oleje smíchejte s 1 PL citrónové šťávy a 1 ČL Dijonské hořčice, mírně osolte a opepřete. Vymíchejte do hladké emulze. Do hrnce s kuskusem nadrobte sýr a zalijte zálivkou a promíchejte. Podle potřeby dosolte.

Zelený salátek si připravte, jak jej máte rádi. Já jsem jen zakápla olejem z pražených pistácií (Lidl :-)) a redukcí z vinného moštu Arrope, kterou jsem koupila na farmářském trhu u firmy Lozano Červenka. Je to naprosto luxusní záležitost. Hrozně nám chutná. Je výborná i k sýru (zejména s čerstvým kozím sýrem). Používám i jejich olivový olej, je vynikající.
Máte hotovo.


Žádné komentáře: