sobota 26. prosince 2015

Dezert z vánočky


Když jsme byly se sestrou malé, mamka nám dělávala čas od času opečené ve vajíčku namočené toustíky z veky plněné tvarohem, které se pak obalily v moučkovém cukru. My jsme to milovaly. Chutnají totiž skvěle, i když to není zrovna ideál zdravé výživy (zas tak zlé to taky nebude - vejce, tvaroh :-). Ale my jsme vyrůstaly v době, kdy v obchodech vládly olejovky a kyselé okurky. Navíc ve městě, takže nějaké pěstování si čehokoli nepřipadalo v úvahu. Bylo umění neustále něco vařit a vymýšlet jídla, abyste měli stravu pestrou a navíc vyváženou. Pamatuji si, jak jsem si občas kupovala šumák nebo vitakolu v prášku, či jak se to jmenovalo a pak jsem do toho strkala prsty a olizovala je. Hnědé ruce, hnědý jazyk nebo plná pusa pěny ze šumáku. A já teď nadávám svému synovi, že si koupí brambůrky.
Ale abych se vrátila k dezertu, napadlo mě, vyzkoušet něco podobného s vánočkou. Je to vlastně takový french toast. Pokud máte dost vánočky, což já většinou ano, u jedné totiž nezůstane, byla by hned pryč, tak můžete dezert zkusit.

Potřebujete:
  •  vánočku
  •  tvaroh nebo ricottu
  •  cukr do tvarohu
  •  vajíčko nebo dvě na namočení toustu
  •  vanilkový extrakt, citrónová šťáva případně do ricotty
  •  máslo nebo rostlinný neutrální olej na opékání nebo ghí
  •  na polévání toustu, co máte rádi nebo po ruce.- Já jsem použila borůvkovou marmeládu, která nezhoustla, ideální omáčka na dezert. Pak jsem zalila vanilkovou omáčkou, kterou jsem ovšem nedělala, měla jsem doma šodó v krabičce. Ostuda, já vím, ale občas se stane a něco podobného zkrátka použiji, hlavně, když nemáte nebo nechcete trávit moc času v kuchyni, můžete si to omluvit. Zalít ale můžete i rozvařeným ovocem. Protože je to dezert víceméně hlavně sladký, je vhodné omáčku mít spíše svěží chuti, ať se neulepíte docela.


Postup je velesnadný. V tvarohu rozmíchejte trochu cukru a vanilkového extraktu, stačí jen malinko, odrazit chuť. Pokud použijete ricottu, dejte trochu citrónové šťávy. Natřete plátek vánočky náplní a slepte s druhým, pak celý toust namočte ve vajíčku. Smažte na oleji, ghí nebo másle, ale zvolna, ať se vám celý pěkně prohřeje a krásně opečou okraje.


Servírujte s čím jste se rozhodli. 



Žádné komentáře: