pondělí 1. února 2016

Paštika z jehněčích jater


Ač by se mohlo zdát, že připravit domácí paštiku je složité, není to vůbec žádná věda. Jistě, najdete mnoho receptů na pečené paštičky a různé jiné specialitky, ale já jsem si oblíbila tenhle recept, který jsem začala dělat před pár lety, když jsem poprvé měla jehně od farmáře a tím pádem i játra k tomu. Musela jsem si s nimi nějak poradit.
Protože jsem neměla čas na složitější přípravu a zapékání a balení do slaniny, použila jsem, co jsem měla doma. Tedy játra, logicky. Pak anglickou slaninu, česnek, cibuli a sušený tymián. Nakonec jsem do paštiky přidala Sherry. Ale pokud nemáte, můžete dát portské nebo i bílé či červené víno.  Ale za Sherry nebo Portské bych se přimlouvala.

Postup je jednoduchý, není ani moc třeba řešit přesná množství ingrediencí. Dělala jsem ji už mnohokrát a pokaždé víceméně od oka, není na tom v principu co pokazit.

Potřebujete:
  •  jehněcí (nebo kuřecí, event. jiná drůbeží) játra, váha je daná, použijte je celá. Pokud byste měli kuřecí, dejte asi 500 g
  •  100 g anglické slaniny
  •  2 malé červené cibule
  •  3 stroužky česneku
  •  rostlinný olej
  •  1 kelímek šlehačky
  •  asi 30 g másla (dietu jsem neslibovala)
  •  sušený tymián, sůl, pepř
  •  Sherry nebo Portské či Madeiru. Není toho potřeba moc, asi půl deci, tak nelitujte kvality, paštika pak bude podle toho chutnat.

Nakrájejte si cibuli na lodičky, česnek a anglickou na kousky. Na pánvi rozpalte olej a dejte opékat cibuli, když začne zlátnout, přidejte česnek a slaninu a zvolna opékejte dále, tak akorát, abyste nepřipalovali, ale zase jen nedusili. Cibule bude zvolna karamelizovat. 

Přidejte tymián a játra nakrájená na kousky. Zatím nesolte, jen opepřete. Opékejte na lehce prudším ohni než dosud. Játra pustí trochu šťávy, ale ta se zase částečně zredukuje. Chvíli to celé trvá, hlídejte si, abyste nepekli příliš prudce, ale nakonec musí mít játra opečené okraje karamelové barvy, v centru musí být hotová. Všechno to ukrutně voní. Osolte a nebojte se ještě opepřit čerstvě strouhaným pepřem. Dejte do pánve rozpustit máslo, přilijte trochu sherry a promíchejte. Už dále neredukujte.

Vypněte plyn.
Teď nechejte jen lehce zchladnout a budete mixovat na jemnou paštiku. Já nemám nic speciálního, používám tyčový mixér. Ale aby se mi zrovna třeba játra umixovala na jemno, musím je po částech dávat do úzké nádobky k tomu určené, aby neměla kam před mixérem uniknout. Jestli máte jiné zařízení, použijte, co jste zvyklí. S játry dávám mixovat i tekutinu z pánve a vše, co v ní zbylo. Umixovanou paštiku dávám do malého hrnce. Nakonec vmíchám nebo vmixuji šlehačku a dochutím. Můžete případně přidat ještě kapku sherry. Zamíchejte, prohřejte. Počítejte s tím, že paštika při chladnutí ztuhne, tak pokud se vám zdá tuhá, přidejte ještě trochu šlehačky. Měla by mít konzistenci hladkého krému.


Naplňte do čistých skleniček. Já nemám zkušenost se sterilizací paštiky, do toho se nepouštím. Dělám menší skleničky. Dost toho sníme v první vlně a ostatní dám po vychladnutí do mrazáku a pak vytahuji postupně. 

Žádné komentáře: