pondělí 12. října 2015

Švestkový koláč z kynutého těsta

Není to jen tak obyčejný koláč, je nejlepší z nejlepších. Nedávno jsem tenhle koláč dostala od mamky, a i když se jinak ovládám, tentokrát jsem se nehorázně spustila. Recept na těsto je od tety z Korytné. Už jsem tu od ní měla recept na Boží milosti. Jde o recept na olejové těsto na moravské koláčky. Určitě je tu taky někdy najdete, protože moravské koláčky v naší rodině jedou. Moje moravská babička je musela dělat vždycky, když jsme přijeli na návštěvu, často počkala a pekly jsme spolu. Receptů na těsto je plno. Rozhodně se tento , pro mě nový, chystám příště na koláčky použít
Teď ale máme místo koláčků koláč a báječný.

Potřebujete:
  •  400 g hladké mouky (100 g jsem nahradila celozrnnou hladkou pšeničnou moukou, příště zkusím její podíl zvýšit)
  •  100 g polohrubé mouky
  •  70 g čerstvých kvasnic (zdálo se mi to moc, ale dala jsem je, těsto je totiž poměrně těžké, tak asi proto je kvasnic potřeba více, fungovalo to dobře)
  •  120 g cukru
  •  200 ml slunečnicového oleje
  •  4 žloutky
  •  ¼ l teplého mléka
  •  ½ ČL soli

Do mísy dejte mouku, udělejte důlek a nalijte vlažné mléko, dejte lžíci cukru a nadrobte kvasnice a promíchejte je s mlékem a cukrem a trochou mouky v důlku. Přikryjte a nechte kvásek vzejít. 

Můžete si jej samozřejmě připravit v samostatné míse a pak přidat k mouce. Po vzejití kvasnic přidejte ostatní ingredience a zadělejte těsto. 

Nechte vykynout asi 40 minut, až těsto zdvojnásobí objem, pak promíchněte rukou. Nechte ještě půl hodiny.
Rozpalte troubu na 180 °C.
Vezměte velký plech a buď jej vymažte nebo použijte pečící papír či podložku. Těsto dejte na plech a mokrýma rukama rozprostřete po plechu. Můžete i část těsta dát na malý kulatý plech, celý koláč pak bude po nakynutí v troubě při pečení celkově nižší. Povrch poklaďte půlkami či čtvrtkami švestek a posypte drobenkou.




Dejte péct na půl hodiny, ke konci hlídejte.

Žádné komentáře: