pondělí 26. října 2015

Špaldové špecle zapečené se špenátem

Špecle mám moc ráda. Je to těstovina, kterou můžete upravit mnoha způsoby a také vyrobit z různých surovin. Navíc jsou rychle hotové. Kromě základu – hrubá mouka, vejce, sůl, voda nebo mléka, můžete do těsta přidat brambory, tvaroh, ricottu. Jsou to v podstatě takové nočky v různých verzích. Tentokrát jsem se rozhodla je připravit ze špaldové mouky. Už jsem dělala i z žitné a byly výborné.

Potřebujete:
  •  250 g špaldové celozrnné mouky. Měla jsem hladkou, ale ona je v podstatě tím, jak je celozrnná celkově hrubší
  •  3 vejce
  •  150 ml mléka, případně trochu více, těsto musí být schopné propadávat sítkem na halušky nebo špecle
  •  ½ ČL soli
  •  miska vařeného špenátu nebo mangoldu
  •  30 g másla
  •  50 – 70 g čedaru nebo jiného výraznějšího sýru

Špenát jsem měla připravený, ještě jsem sebrala velkou mísu na zahradě. Listy jsem omyla, pokrájela a podusila na másle, osolila, opepřila. Nakonec jsem přidala trochu šlehačky na zjemnění. Ve výsledku toho byl asi litr. Vy si připravte špenátové listy, jak jste zvyklí, rozhodně ale nedělejte protlak, ideální jsou celé nebo aspoň sekané mražené listy (pokud máte čerstvé, není co řešit).
Dejte vařit aspoň 3 litrový hrnec s osolenou vodou. Z mouky, vajec, mléka a soli umíchejte těsto. Ne moc řídké, ne moc husté. Asi jako těsto na litou buchtu nebo lépe na bábovku. 

Těsto do vařící vody pasírujte přes síto na halušky, pokud nemáte, dá se i ukrajovat z porce těsta na prkénku nožem přímo do vody. Je to ovšem pracnější. 

Nechte vždy dávku vyplavat na povrch a pak krátce, tak 2 – 3 minuty povařte. Pokud si nejste jistí, můžete jednu housenku vylovit a ochutnat, jestli už je hotovo. Uvařené špecle vyndejte a dejte do mísy nebo druhého hrnce, kam jste dali kousek másla, promíchejte, přiklopte. 

Postupně uvařte všechny nudle.
Zapněte troubu na 200 stupňů a vymažte si pekáček (cca 25 x 30 cm).

Pak v míse smíchejte špecle se špenátem, opepřete a lehce můžete nastrouhat muškátový oříšek. Dejte do pekáče a posypte strouhaným sýrem.

Dejte do trouby na 30 minut.


Podávejte. 
Dobrou chuť.

Žádné komentáře: