neděle 4. října 2015

Giardiniera neboli zahrádka ve sklenici


Jednoduše nakyselo nakládaná zelenina. Uchováte si něco na zimu a pochutnáte si. Variací můžete vyrobit nepočítaně, můžete ji jíst jako přílohu k jídlu, se sendvičem či přímo do něj, v salátu, k masu, k sýrům nebo jen tak k chlebu s máslem nebo žervé. Můžete ji vyrobit jako tak zvané pickles do lednice, to znamená lehce povařit v nálevu, tak aby zelenina zůstala pěkně křupavá a pak s nálevem a kořením a bylinkami nechat odležet v lednici a spotřebovat zhruba během 3 – 4 týdnů. Už jsem tu měla podobě naložené okurky, byly výborné a buďte si jisti, že se zkazit nestinou.
Já jsem teď udělala variantu trochu po česku. Nálev jsem použila s menším množstvím octa v poměru k vodě a zavařila, jako když děláte okurky. Nechtěla jsem zeleninu do lednice, musela bych asi koupit ještě jednu ledničku, nemám v ní už žádné místo. Plno otevřených skleniček s pochutinami, co nesníte hned a přitom musí být v lednici. Mám sotva místo na základní potraviny :-). Proto moje zelenina půjde do komory.
Recept na nálev jsem před pár dny dostala od tety mého muže spolu s miskou červených paprik. Na trhu jsem koupila květák, mrkev a cibuli. Fazolky, okurky, cuketu, česnek a křen jsem vypěstovala sama.

Potřebujete (variabilní množství i složení zeleniny):
  •  1 pevný, pěkný květák
  •  1 velkou mrkev, může být i celer či petržel, já je neměla
  •  2 papriky
  •  4 stroužky česneku
  •  2 červené cibule
  •  hrst fazolových lusků
  •  pokud vám ještě něco vyrostlo, můžete přidat i okurku nakládačku
  •  malou cuketku
  •  kousek křenu (po nakrájení asi 1 polévková lžíce)
  •  1 či více čili papriček, podle chuti
  •  na 1 sklenici – 1 malý bobkový list, po špetce koriandrových a hořčičných semínek, pokud máte rádi, tak i pár zrnek pepře
  •  trošku kopru a čerstvého estragonu do sklenice, pokud máte

Na nálev:
  •  3 litry vody
  •  1 litr octa, dala jsem jablečný, je jemnější, ale můžete použít obyčejný ocet nebo vinný
  •  30 dkg cukru
  •  10 dkg soli

Na množství zeleniny, které jsem použila, jsem udělala nálev z poloviční dávky. Kromě míchané zeleniny jsem ještě naplnila 1 velkou zavařovačku krájenými červenými paprikami na plátky. Nálev mi přesně vyšel, nic nezbylo ani nechybělo.
Květák rozdělte na drobné růžičky, pokud jsou některé větší, rozkrojte je. Mrkev nakrájejte na malé kousky, papriky na proužky, fazolové lusky překrojte. Okurky a cuketku nakrájejte na kolečka či půlkolečka. Je to ale všechno na vás, pokud máte radši větší kousky, nechte větší. Nakrájejte cibuli a česnek na dílky, křen strouhám vždy na plátky škrabkou na brambory. Všechnu zeleninu promíchejte v míse.

Na nálev svařte všechny ingredience.


Zeleninu plňte do vyvařených sklenic, navrch dejte koření a bylinky, zalijte horkým nálevem. Zavíčkujte vyvařenými, suchými víčky. Sterilujte asi 15 minut, ale až od chvíle, kdy uvidíte bublinky ve sklenici. Někdo používá hrnec, já to dělám v troubě při 140 stupních. Po začátku varu jsem nechala vařit asi 10 –15 minut, protože jsem zeleninu nepředvářela a nechtěla ji úplně tvrdou.

Žádné komentáře: