středa 16. září 2015

Švestková povidla v troubě a bez míchání k tomu


Povidla, ať švestková nebo z jablek či hrušek, jsou poklad. Receptů na ně najdete spoustu. Já jsem je po dlouhé době opět dělala loni a to podle receptu, který jsem smíchala z několika verzí a možností. V první řadě jsem chtěla mít co nejméně práce, logicky. Tak jsem tedy zkoušela povidla nemíchat a to tak, že vůbec. A šlo to, ani jsem do nich nesáhla a vůbec se mi nepřipálila, ani trochu. Letos jsem zkusila znovu a opravdu to funguje. Jediný můj problém je v tom, že bych potřebovala veliký hrnec, který by byl akorát průměrem do trouby a vysoký tak 25 cm. Veliký litinový hrnec mám, potřebovala bych ještě větší. Ale pořizovat si hrnec, který použiji jednou dvakrát za rok se mi nechce, už takhle nevím, kam s novými věcmi. Vyřešila jsem svůj problém tak, že jsem připravovala ve dvou hrncích a po fázi vaření na plotně jsem z menšího hrnce velmi opatrně, tak abych nenarušila vrstvu u dna většího hrnce, přendala naběračkou švestky, pak jsem teprve dala větší hrnec na další fázi do trouby.
Takže se toho nebojte, opravdu to jde a je to jen o tom, nehrábnout na dno a nepřehánět to s plynem na počátku vaření.

Potřebujete:
  •  švestky :-), já jsem letos po vypeckování měla 4,5 kg
  •  cukr – na toto množství švestek jsem dala 750 g cukru, ale pokud budete mít kyselejší, můžete dát i kilo
  •  200 ml octa, použila jsem jablečný, ale je to jedno, můžete dát vinný ocet nebo obyčejný
  •  1 ČL skořice


Švestky vypeckujte, pracujte v rukavicích, jinak budete celý týden litovat. Pak promíchejte s cukrem, octem a skořicí, přikryjte v hrnci a nechte do 2. Dne odpočívat, uvidíte, kolik šťávy ráno v hrnci najdete.

2. den dejte hrnec na plotnu a začněte vařit na střední plamen tak, aby to v hrnci pěkně bublalo, ale ne moc silně. Vařte přikryté, nemíchejte.
Rozpalte troubu na 170 stupňů. Přendejte hrnec do trouby a pečte 3 - 4 hodiny, občas kontrolujte. Nesmíte míchat, jen pokud se vám začnou připalovat nebo spíše opékat okraje, opatrně je ponořte pod povrch, ale ne hlouběji. Objem hrnce by se měl zredukovat o třetinu až polovinu. 

Pak povidla vyndejte, nechte troubu lehce vychladnout a dejte si do ní sterilizovat sklenice, víčka vyvařte ve vodě. Z tohoto množství švestek jsem udělala 3 malé 190 g skleničky a 6 velkých marmeládových 300 – 400 g. Tak zhruba tolik skleniček si připravte, raději více, maximálně je nepoužijete.

Zatím co se vám pečou sklenice, povidla trochu vychládají. Já jsem je pak mixovala tyčovým mixérem, buďte velmi opatrní, ať se nespálíte.

Povidla by měla být pěkně hustá. 

Pak naplňte sklenice. Vzhledem k tomu, že jsou hustá a lehce vychladlá, není ideální otáčet dnem vzhůru. Proto jsem dala zavíčkované sklenice ještě na 15 minut do trouby na 100 °C. Jen pro jistotu.

Žádné komentáře: