neděle 20. září 2015

Chilli omáčka z fermentovaných papriček


Vyráběla jsem ji už loni a byla skvělá. Vůbec bych nevěřila, že je možné něco takového připravit doma. Ale funguje to. Omáčku jsme prakticky celou snědli, hlavně ji používáme do plněných tortill. Povedlo se mi opět narazit v Makru na super slevu chilli papriček, takže bylo jasné, jak to dopadne. Moje vlastní úroda, pokud se týká paprik, letos za moc nestojí. Po vedrech co byla, toho moc nemám. Koupila jsem si dohromady asi 700 g papriček, většinu červených cayenne a několik balíčků fresno žlutých.



Byly skoro zadarmo, tak jsem se rozšoupla. S tím mám trochu problém, někdy se těžko ovládám, pokud se mi takováto šance naskytne.
Pár červených papriček jsem si nechala, že si je nakrájím nadrobno a dám do mrazáku. Takže množství je zcela volné, kolik máte, tolik máte, čím víc, tím líp. Myslím, že i jiné pálivé papričky klidně použijte. Zase zkusíte něco jiného než jen usušit.
Papričky omyjte a nakrájejte. Rozhodně pracujte v gumových rukavicích, jinak můžete zažít peklo. A dávejte pozor, ať si bezděky nesáhnete do obličeje.
Vždy jsem začala uříznutím stopky. Z malých žlutých papriček jsem semínka vysypala a vydloubla nožem zbytek, pak jsem papričky nakrájela na kolečka. Dlouhé červené jsem začala stejně odkrojením stopky a pak jsem papričku podélně rozkrojila, vyndala semínka a nakrájela na proužky. Nepoužila jsem je celé i se semínky, protože jsou fakt ostré, tak jsem si řekla, že to bude i tak až až. 

Odpad zkusím nacpat do záhonu do děr po hryzci, třeba ho to odradí. Aspoň to zkusím :-). Nakrájejte nadrobno pár stroužků česneku. Já jsem měla 2 okurkové sklenice a na toto množství papriček jsem dávala 5 stroužků česneku. Promíchejte s papričkami.
V misce smíchejte 2 hrnky vody s 1 ČL mořské soli.
Papričky napěchujte do sklenice od okurek. 

Zalijte slaným roztokem tak 2 cm nad povrch a 2 cm pod okraj lahve. Pokud máte málo, dodělejte si další roztok. Musíte papričky udržet pod hladinou. Použila jsem k tomu vyvařené víčko od menší zavařovací sklenice, navrch nad něj jsem dala špunty od vína, vždy 3 spojené gumičkou a zavázané v čistém novém mikrotenovém sáčku a ještě obráceném naruby. Zatlačila jsem špunty na víčko v lahvi a lahev jsem zavřela, ale jen lehce, aby víčko na hrdle drželo a vznikající plyn přitom mohl ucházet ven.

Postavte lahve do tácku a nechte na teplém místě kvasit. Proces poznáte to podle tvořících se bublinek. Celý může trvat 2 až několik týdnů. Jak se přestanou bublinky dělat, je vykvašeno.


Pak slijte vodu, schovejte. Rozmixujte obsah a propasírujte. 
Vodu dolívejte zpět podle požadované konzistence. Přelijte do sterilizovaných lahviček či skleniček. Skladujte v lednici.

Žádné komentáře: