středa 29. července 2015

Salát z rozpečené cukety s kuskusem

Tohle jídlo vzniklo z akutní potřeby připravit si do práce oběd na druhý den. Když si nedonesu svačinku, končí to čokoládou, když jsem bez oběda, tak většinou vyhladovím a pak to je další katastrofa v podobě vlašáku nebo jiného jídla tohoto druhu. Když se hodně krotím, dám si porci pizzy z pizzerie odnaproti. Takže už několik let chystám krabičky doma, nejčastěji tak, že dělám více jídla k večeři nebo občas něco zmrazím a pak použiji. Chystám obědy i pro manžela, ten zase nemá čas, který by ztratil cestou na oběd. Když ovšem není zrovna večeře k odnesení nebo nic zmraženo, musím vymyslet nějaké jídlo speciálně na oběd. Teď bylo jasné, že v něm bude cuketa, ty jsou totiž, kam se podívám. Když jsem svoji novou zahrádku osévala, přečetla jsem si někde, že pro 4 lidi by zhruba 2 rostliny měly stačit. No to jsem samozřejmě vyhodnotila jako nedostatečné číslo. Kdo by sel 2 semínka, když má nové záhony a myslí si, že místa je plno. Jasně, že jsem to přehnala, 2 by stačily. Mám jich asi 6, z toho ale 2 jsou žalostně utlačené ostatními. Cukety sbírám zásadně malinké, jsou lahodné a i jen tak nakrájené jsou osvěžující přesnídávkou.

Potřebujete (na 1 větší porci):
  •  3 malé cuketky
  •  miska hotového kuskusu
  •  malý pytlík vypeckovaných oliv
  •  sýr typu feta nebo žervé, neměla jsem zrovna ani jedno, použila jsem gorgonzolu, která byla v salátu výborná, měl výraznou chuť. Ale každý gorgonzolu nemusí, tak feta nebo balkán budou perfektní
  •  olivový olej, sůl, pepř
  •  granulovaný česnek asi ¼ a ž ½ ČL nebo půl stroužku čerstvého nastrouhat
  •  trochu citrónové šťávy

Rozpalte troubu na 200 °C.

Cukety omyjte, nakrájejte na plátky loupáčkem na brambory, nebo pokud máte struhadlo na zeleninu. Naházejte na plech a pokapejte olejem, osolte, opepřete, lehce sypněte sušeným nebo čerstvým česnekem, vše lehce promíchejte. 

Dejte na 30 minut do trouby, zhruba po 15 - 20 minutách bude cuketa úplně měkká a po krajích začne na plechu hnědnout. Vezměte vidličky a proházejte ji, bude se drobit a rozpadat, ale to nevadí, nechte dále péct. Ještě asi 2 krát proházejte do konce pečení. Pak vyndejte z trouby, kdybyste chtěli, můžete teď z cukety udělat pomazánku na toasty, jen byste ji lehce dochutili.


Nechte cuketu na plechu, dále ji nerozbíjejte. Nasypte na ni kuskus. Olivy nasekejte na kousky a přisypte na plech. Pak přidejte navrch sýr a vidličkami proházejte všechno dohromady. Moc to nemasakrujte, ať máte sypký salát a ne tu pomazánku. Podle chuti případně dosolte, okyselte citrónovou šťávou a máte hotovo.

Žádné komentáře: