čtvrtek 23. července 2015

Kyselé okurky sterilované

Okurky, to je česká klasika.  Vím přesně, jaké musí být. Proto jsem měla vždycky strach z toho, že mi můj lák nebude chutnat. Už takových různých variant okurek ochutnala spoustu. Protože ale jinak jsem odvážné děvče a v kuchyni se pustím do všeho možného i nemožného, rozhodla jsem se, že to letos dám, že ty okurky zkrátka musím zkusit. U mého pána, ke kterému jezdím pro zeleninu, jsem se domluvila, že mi nasbírá malé okurky a chtěla jsem si vzít 3 kg pro začátek. Ale když pán řekl, že to chce aspoň 10 kg, tak jsem si nakonec domluvila kilo 5. K tomu kopr, mrkev, česnek. Já jsem se mezitím vrhla na hledání láku. Věděla jsem, že nechci žádnou chemii (jasně, ocet :-)). Nakonec jsem pro svůj lák lehce adaptovala rozpis, který jsem našla u Dity P.. Z dovezených okurek jsem ještě pár větších přeci jen odebrala, tak bylo něco přes 4 kila. Neměla jsem už moc sklenic, asi 9 velkých od medu a okurek a asi 4 vysoké úzké sklenice. Ty mi akorát na moje okurky stačily, z připravených nezbyla ani jedna.

Potřebujete:
  •  asi 4, 5 kila okurek, mohlo by být klidně více, zbylo mi asi 1, 5 l láku

Do každé sklenice:
  •  kopr, podle rady manželky mého zemědělce jsem dávala 1 malý květ nebo půlku velkého
  •  asi 8 koleček mrkve
  •  cibule na lodičky :-), do každého patra okurek asi 2 dílky
  •  stroužek česneku
  •  křen, 3 malé strouhance škrabkou na brambory, dlouhé asi 3 cm, měla jsem jen zbytek křenu
  •  3 kuličky pepře
  •  ½ malého bobkového listu nebo ¼ většího
  •  3 – 4 kuličky koriandru
  •  špetku hořčičných semínek
  •  1 list rybízu, to fakt nevím, jak by mělo fungovat, ale někde jsem vyčetla, že se dává, aby okurky zůstaly křehké. Nebylo psáno, jestli červený nebo černý, ale černý mám napadený, navíc by byl asi dost aromatický, tak jsem tam ještě nacpala po listu červeného rybízu

Na lák:
  •  3, 5 l vody
  •  600 g cukru
  •  160 g soli
  •  1 l octa, normálně obyčejný ocet vůbec nepoužívám, ale do okurek jsem si nedovolila dát jiný kvůli chuti, kterou by jakýkoli jiný ocet měl

Okurky namočte na půl hodiny do vody a omyjte měkkým kartáčkem nebo houbičkou opravdu pečlivě.
Svařte lák, nechte chladnout. Sklenice umyjte a vyvařte. Já to dělám tak, že je dám do trouby, zapnu na 120 °C a nechám tak 20 minut. To moc nehlídám, většinou mezitím chystám jiné věci, takže to nakonec může být i kratší nebo delší doba. Pak vyndejte, nechte zchladnout. Víčka vyvařte ve vodě, vyndejte, osušte čistým ubrouskem.
Okurky dávejte do sklenic nastojato, pokud máte sklenice od medu, horní patro bude spíš naležato. Mezi okurky v každém patře dejte mrkev, cibuli, mezi patra stroužek česneku a křen. Když je sklenice plná přidejte koření a kopr, nahoru jsem mezi okurky vmáčkla rybízový list.

Pak nalijte lák, který už je teplý, ne vařící. Sklenice zavřete víčkem, zatím ne úplně napevno. Okurky jsem sterilovala v troubě na 90 °C, nechala jsem je tam asi 20 minut, bylo vidět, že bublinky putují nahoru. Pak jsem je vyndala a utáhla víčka. Nedávala jsem je dnem vzhůru. To možná příště udělám. Nedokázala jsem totiž u velkých víček na medových sklenicích poznat jistě, jestli se chytla, zdálo se mi, že mají dutý zvuk. Budu moc ráda, když mi napíšete nějaký tip, jak to děláte vy, co funguje. Já jsem nakonec jednu sklenici 2 den otevřela a podtlak tam byl, chytla se. Aspoň jsem mohla okurky ochutnat, jsou výborné, tak akorát chuťově a krásně křehké. Další ochutnávka po týdnu, stále dobrý :-)
Ještě mi zbyla jedna vyvařená lahev, tak jsem si řekla, že ji musím naplnit. Nakrájela jsem na kolečka vyřazenou větší okurku, jednu mou bílou ředkvičku, která byla přiměřeně veliká, jednu mrkev, kousek zázvoru a česneku. Vše jsem v misce promíchala s ½ ČL kurkumy a 1 ČL kari a trochu kopru. Nacpala jsem to do sklenice, zalila lákem a sterilovala krátce v hrnci s vodou.

Žádné komentáře: