středa 1. července 2015

Ořechovka

Tenhle ořechový likér dělám poprvé. Roky mám napsaný v sešitě recept od oderského dědy. S babičkou byli v tomto směru velmi činorodí, vyráběli doma kde co. Mimo jiné ořechovku a bezinkový likér. Pamatuji si, že mi obojí bylo výborné. Babička mi vždycky říkala, že můžu jen ochutnat, že je to jinak nebezpečné na srdce. Tak naprosto spolehlivě zabránila tomu, že bychom chodily se sestrou ucucávat. Taky děda dělával nejlepší křížaly, co jsem kdy jedla. Dělal je, co si pamatuji. Byl neuvěřitelně činorodý a koumák. Zemřel před pár lety v nedožitých 94 letech. Člověk by si řekl, že je to pěkný věk, ale kdybyste dědu znali. Že by měl odejít, mi nikdy nepřišlo na mysl, byl tak aktivní a stále v obraze, dokonce ještě jezdil autem na chatu. Měla jsem prostě vnitřně nastaveno, že děda je nesmrtelný. Není, nikdo není. I babička si zvykla, že tu není, i když si jsem jistá, že mnoho času tráví v družném hovoru s dědou.
Potřebujete:
  •  25 – 30 zelených ořechů trhaných kolem Svatojánské noci
  •  1 l vodky nebo jiného tvrdého alkoholu, měla jsem 50% vodku, na internetu jsem viděla v receptech i slivovici nebo kalvádos, ale slivovice je dar, který bych k tomuto účelu nepoužila
  •  koření – 1 rozlámaná tyčinka skořice (dala jsem cejlonskou), 2 – 3 hřebíčky, 1/2 - 1 kytička badyánu, půl vanilkového lusku, 5 kuliček nového koření
  •  200 g cukru
  •  250 ml vody

Do velké sklenice nakrájejte omyté, osušené ořechy, někdo krájí na kolečka, někdo na ¼ nebo ½. Já jsem nakrájela na půlky. Přidejte koření a zalijte alkoholem. Nechte louhovat asi 4 až 6 týdnů.
Pak zceďte. 

V kastrólku svařte vodu s cukrem a nechte vychladnout. Smíchejte s ořechovkou, plňte do sklenic. Ořechovka by měla v lahvích ještě dozrávat. To si nepamatuji, kdy jsme ochutnávali my. Podle všeho, co jsem četla tak asi kolem Vánoc bude vyzrálá. Ale někteří pili i vypili dříve, tak uvidíme.
Svoji jsem teď založila, ještě máte čas, ořechy jsou teď tak akorát, nebojte se ji zkusit.



Žádné komentáře: