úterý 19. dubna 2016

Pomazánka nebo salátek z červené řepy


Záleží na tom, jak ji pojmete. Dá se v pohodě podávat na pečivu, můžete ji také pojídat přímo z misky a pečivo přikusovat nebo ani ne. Ale buďte si jistí, že zmizí rychlostí blesku. Pokud máte doma řepu a přemýšlíte, co s ní, neváhejte tenhle recept vyzkoušet, bude vám chutnat. 

Navíc je i velmi atraktivní na pohled, takže pokud potřebujete připravit pohoštění pro návštěvu, nemusíte se obávat, to je ten správný recept. Ale pozor, je třeba počítat s ničivou silou barviva červené řepy, tak zvažte předem, koho budete hostit, ať potom nebědujete, že děti vašich přátel vám nabatikovaly koberec.

Potřebujete (na plnou malou misku pomazánky):
  •  1 středně velkou červenou řepu
  •  3 střední mrkve
  •  2 plné PL zakysané smetany
  •  2 PL majolky
  •  2 ČL strouhaného křenu, do tohoto receptu je velmi dobrý smetanový křen sterilovaný
  •  sýr typu Feta nebo čerstvý kozí sýr
  •  slunečnicová semínka
  •  pár kapek olivového oleje
  •  sůl, pepř
  •  pečivo


Řepu oloupejte, mrkev buď řádně omyjte, nebo také ostrouhejte. Pak nastrouhejte obojí na jemném struhadle. 

Pokud budete připravovat pohoštění pro návštěvu a lze tedy předpokládat, že bude připravené chvíli dopředu, tak teď nastrouhanou zeleninu vyždímejte, ať není příliš mokrá a šťávu vypijte, mňam. Jestli chystáte pro sebe a budete hned jíst nebo budete jíst jako salát, nechejte šťávu v misce. Přidejte zakysanou smetanu, majolku a křen a řádně promíchejte, mírně dosolte podle chuti a opepřete. 

Na chleba dejte pomazánku, nemusíte chleba ničím mazat, pomazánka je sama o sobě dost šťavnatá. Posypte čerstvým sýrem, ozdobte nějakými drobnými lístky, buď sekanou petrželkou nebo výhonky červené řepy či rukoly. 

Ty si snadno můžete sami vypěstovat v sadebnících. Jen do hlíny nasypte semínka a nechejte vzejít a narůst. Já už z nich ukrajuji druhý týden a ještě stále něco mám, je to hlavně krásná dekorace na saláty a chleby. Na to, abyste se jich najedli, byste se do pěstování museli opřít a vyprodukovat pořádné množství.
Nakonec posypte semínky a zakápněte olivovým olejem.



4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

To vypada pekne, cervenou repu mam rada, syrovou i varenou, dnes jdu nakupovat, tak snad sezenu tu repu a vyzkousim, pomazanek neni nikdy dost. B.

Zdena řekl(a)...

Je výborná, alespoň mně chutná a jsem schopná to zlikvidovat najednou. Pak si vždycky na dávám, že bych už ve svém věku měla vědět, kdy přestat. Z.

Anonymní řekl(a)...

Tak pomazanka se zatim nekona, nikde jsem nesehnala syrovou repu, myslis, ze to bude dobry i z varene ? Ta se totiz u nas bez problemu v sacku sezene.

Zdena řekl(a)...

Ahoj, klidně to zkus. Nebude špatná, dlouho jsem používala jen vařenou řepu, protože jsem měla na čerstvou nějakou reakci, pálilo mě v krku a podobně. Teď jsem znovu zkusila čerstvou a nic mi najednou nedělá. Takže určitě i vařená bude dobrá. Z.