úterý 5. dubna 2016

Gnocchi di Pedro


Pedro byla za našeho dětství na bubliny jednoznačně nejlepší žvejka, jediná, která je dělala. Nepočítám samozřejmě šťastlivce, kteří měli příbuzné v kapitalistickém zahraničí a čas od času odrovnali ty ostatní nebožáky tím, že přišli se žvýkačkou Hubba Bubba. Zkrátka Pedro bylo Pedro, jediná bublinotvorná hmota. A mělo svoji barvu, kterou se mi právě v dnešním receptu povedlo nechtěně namíchat a tím pádem bylo jasné, jak nočky pojmenujeme.
Barevný katalyzátor této hmoty je červená řepa. Já jsem použila vařenou, protože jsem se chystala si dát řepu jako takovou a syrovou úplně nemůžu, mám na něco v ní alergii. Během chvilky je z mého hrdla účinné struhadlo. Takže jsem si řepu předem uvařila v papiňáku. Dělám to tak, že dám do hrnce řep, kolik se jich tam vejde v jedné vrstvě a zaliji je vodou, aby byly ponořené. Pak dám vařit a zhruba za půl hodiny se průměrně velké řepy uvaří doměkka. Mohla bych samozřejmě řepu upéct, ale na to jsem neměla čas, trvá to dlouho, tak ji častěji peču nakrájenou s bylinkami a pokapanou olejem. Celou jen pokud mám malé řípky.
Na nočky byste mohli použít i syrovou nastrouhanou a vyždímanou řepu, nebudete pak mít ale tak krásné růžovoučké Pedro (podotýkám, že Pedro vzniklo náhodou, není to cíl). Barva bude jistě výraznější.

Potřebujete (pro 3 - 4 střídmé jedlíky):
  •  1 balení Ricotty (250 – 300 g)
  •  1 středně velkou červenou řepu (vařenou nebo syrovou, já mám zatím zkušenost s vařenou v tomto receptu)
  •  1 vejce
  •  1 – 1 ½ hrnku polohrubé mouky
  •  ½ ČL soli
  •  asi 30 g másla
  •  čerstvé šalvějové lístky, zhruba 2 PL, ale pokud budete mít méně, i 1 lžíce postačí. Nakrájejte je nahrubo na větší kousky.
  •  hrst sekaných vlašských ořechů, mohla by být třeba slunečnicová semínka
  •  strouhaný tvrdý sýr parmezánového typu


Vezměte si gumové rukavice, pokud můžete. Řepu oloupejte a nastrouhejte na jemném struhadle. Zlehka vyždímejte. Do mísy hnětače dejte Ricottu, vejce, řepu, sůl a hrnek mouky a zamíchejte těsto. Běžně dělám nočky jen s Ricottou, teď je tu navíc řepa jako vlhká složka, takže je potřeba dát víc než hrnek mouky, přisypávejte opatrně, maximálně ještě tak do půl hrnku. Těsto musí být měkké, ale ne lepivé. 

Dejte jej na pomoučený vál a rozdělte na asi 3 díly, ty vyválejte a z válečků pak krájejte malé špalíky, noky. 

Ty pak ještě z jedné strany přitlačte vidličkou a udělejte na nich typické pruhování. Válečky můžete udělat silné asi do 2 cm na větší noky, kolem 1 cm na malé nočky.
Dejte vařit vodu do hrnce, osolte.
Mezitím si na pánvičce zpěňte máslo a přidejte do něj šalvějové listy a krátce smažte. Jakmile začne máslo zlátnout po okrajích, vypněte. Lístky nespalte, měly by trochu ztmavnout, ale ne zčernat, pracujte na mírném ohni.
Na jiné pánvi opražte nasucho ořechy, zase opatrně, ať je nepřipálíte. Krátce pražte a jak začnou vonět a chytat barvu, vypněte a přendejte ořechy na malý talířek, ať se vám ještě nespálí na horké pánvi.
Nočky házejte do vroucí vody, až vyplavou navrch, jen ještě krátce povařte a vyndejte na talíř. Vařila jsem ve dvou várkách, ale je to velmi rychlé, první nestihnou vychladnout, než bude vše uvařeno.

Na talíři nočky pokapejte šalvějovým máslem, posypte ořechy a strouhaným sýrem a navrch ještě zakápněte jednou mírně máslem.
Ještě krabička k obědu. Ale pozor, pokud podobné jídlo ohříváte v mikrovlnce, což je asi běžné, dejte menší výkon (klidně poloviční) a podle potřeby přidávejte čas. Nesmíte nechat ohřát na plný výkon trouby, jinak nočky po chvíli ztuhnou, nebudou dobré.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Nazdar Zdeni, tvuj blog se mi moc libi, je super .... uz jsem neco precetla a zrovna dnes nakoupila a zkusim nejaky ten tvuj recept .... zapecene brambory se spenatem a buchtu z cukety. Pak dam vedet, jak jsem dopadla a zda mi to i rodina snedla :-)

Zdravi Brona z Alp

Zdena řekl(a)...

Ahoj Broni, diky za komentář a přeji dobrou chuť, zdravím z venkova. Z.