pondělí 7. března 2016

Valašské frgále


Tak konečně na ně došlo. Už mnohokrát jsem se chystala je upéct. I když to vlastně je zavádějící pojmenování, protože frgál býval koláč, který se nepovedl. Ale už to tak bývá, že se někdy uchytí slovo nebo název čehokoli, který původnímu významu vůbec neodpovídá. Dnes je jejich den.
Je to tak trochu forma terapie pro mne. Potřebuji zaměstnat mozek něčím jiným, než je ucpaný dešťový svod a neustále běžící čerpadlo u domu. Pokud jste zažili vodu v domě, víte, o čem mluvím. My jsme si to před 2 lety dali a po třech letech v novém domě budovali celé přízemí nanovo. Parádní 2 měsíce prázdnin na betonu. Ale dnešní optikou to zase nebyla taková tragédie, lidé musí čelit mnohem těžším zkouškám, takže to tak bereme a jdeme dál. To ovšem neznamená, že nás vodní živel nechává klidnými. A proto se hodí malé rozptýlení v podobě zadělávání těsta a podobně.
Určitě se nebojte do frgálů pustit, není to vůbec nic složitého. Může vás trochu zaměstnat příprava náplní. Já jsem čas neměla, tak jsem použila svá švestková a jablíčková povidla, která jsou tak dobrá, že už je nemusím nijak dochucovat. Při jejich výrobě jsem už použila rovnou koření, takže je slupnete jen tak ze skla, ani nemrknete. Na 1 koláč padla 1 zhruba 250 ml sklenice.

Na další 2 frgály jsem dala tvarohovou náplň, kterou jsem dělala od oka, z asi 400 g tvarohu z Orrero prodejny z Hradce Králové. O tom jsem už někde básnila, lepší neznám. Pokud nemáte možnost si v jejich prodejnách nakoupit, tak použijte tvaroh v kostce. 
Do tvarohu jsem zamíchala 1 vejce a cukr, citrónovou nechemickou kůru a vanilkový extrakt. Připravovala jsem podle chuti. Tato náplň mi vyšla na 2 koláče s tím, že u druhého jsem musela doplnit trochou povidel.
Na internetu najdete mnoho receptů na náplně. Klasika je ze sušených hrušek nebo hruškových povidel, pak maková a různé jiné. V podstatě bych řekla, že si na těsto můžete dát, co chcete, co vám chutná.

Na 4 koláče potřebujete:
  •  500 g mouky, napůl polohrubou s hladkou
  •  35 g čerstvého droždí
  •  ¼ l mléka
  •  70 g cukru, v receptech je často uváděný moučkový cukr, ale ten jsem neměla a použila jsem krupici, zcela bez problému.
  •  125 g měkkého másla
  •  2 žloutky
  •  špetku soli
  •  citrónovou kůru z 1 chemicky neošetřeného citrónu, popřípadě její sušená obdoba, potom asi ½ ČL.
  •  1 rozmíchané vejce na potírání okrajů
  •  drobenku, tu jsem tedy taky dělala od oka asi ze 100 g másla

A jdeme na to. Do mísy nasypte mouku, udělejte důlek a nadrobte do něj droždí. Posypte jej 1 PL cukru z připraveného množství a zalijte vlažným mlékem. Použijte asi polovinu mléka. Promíchejte v důlku vše vařečkou, udělejte kašičku a přikryjte. Nechejte vzejít kvásek. Když se na kvásku začnou dělat bublinky, tak přidejte máslo, žloutky, špetku cukru, citrónovou kůru a zbytek cukru a mléka a zadělejte těsto. Pěkně ho vypracujte, a když je hladké a pěkně propracované, dejte jej do tepla kynout. V zimě s úspěchem používám troubu předehřátou na 37 °C, pak ji vypnu a šoupnu tam mísu s těstem.

A teď přijde hlavní fígl při přípravě frgálů. Podle toho, co jsem vyčetla, by se mělo těsto nechat vždy asi 15 – 20 minut kynout, pak znovu propracovat a zase kynout a tohle celé se zopakuje 3 krát. Já jsem nechávala asi půl hodiny, protože jsem k tomu měla hodně běhání kolem domu. Ale vůbec nic se nestalo, těsto bylo luxusní, krásně se s ním pak pracovalo.

Vyhřejte troubu na 180 °C (horní a dolní pečení, u horkovzdušné o 20 °C méně)
Z vykynutého těsta připravte 4 bochánky. 

Na pečícím papíru nebo podložce rukou vytvarujte koláč, průměr by měl mít kolem 30 cm, jde to velmi dobře, prostě těsto pomačkávejte do stran a tím se k požadovanému formátu snadno a rychle dopracujete.

Okraje potřete rozšlehaným vejcem. Potom natřete požadovanou náplň, která by měla být zhruba 2 x vyšší než těsto. 
Posypte drobenkou a dejte péct na 20 minut do zezlátnutí okrajů. Potom koláč vyndejte, přesuňte na mřížku a dejte péct další.


A pak už nezbývá než se krotit. Koláče jsou výborné a mizí rychlostí blesku.























Žádné komentáře: